جمعه، دی ۱۸، ۱۳۸۸

استعفا، گاهی حرام، گاهی حلال

در 12 بهمن 1383، 108 نماینده‌ی مجلس ششم به نشانه اعتراض به ردصلاحیتهای گسترده در انتخابات مجلس هفتم دست به استعفای دسته‌جمعی زدند. در متن استعفای این نمایندگان آمده بود:

«ما نه براي خويشتن كه شرم باد بر كساني كه در اين بزنگاه نگاه تاريخي به عرضه خويش پرداخته باشند. بلكه تنها و تنها براي رسيدن به رأی خالص مردم در تعيين سرنوشت خويش، دست به تحصن مسالمت‌آميز زديم و با روزه لب بر طعام بستيم تا نه آن كه آنان، شايد به رأي و نظر مردم احترام بگذارند. كه شما دريابيد كه ما بر هر چه چشم فرو بسته باشيم و به هر تحولي تحليلي نهاده باشيم بر سر اين بديهي‌ترين حق مردم يعني انتخاب با كسي معامله نمي‌كنيم و راه بر هيچ توجيهي نمي‌گشاييم. حال كه مستي زدگان قدرت و مدهوشان استبداد را ياراي درك آن هشدارها و اين خروش‌ها و اعتراض‌ها و اهميت و حساسيت شرايط كنوني جامعه در كشور نيست و اقتدارگرايان عزم خود را جزم كرده‌اند تا با حذف جمهوريت نظام و در نتيجه اسلاميت آن در تشكيل مجلس فرمايشي و فرمانبردار، سراشيب سقوط تا فرجام شوم آن و سوختن در آتشي كه خود هيزم آنند طي كنند، ما را چاره اي جز عدم حضور و عدم همراهي در اين مسير و گريزي جز استعفا از عنواني نيست كه از آن پس، در آن چيزي براي ملت و خود نمي بينم.

اعلام مي كنيم انتخاباتي كه با نقض آشكار و حقوق بديهي مردم و محروم ساختن شهروندان از حق انتخاب كردن و انتخاب شدن برگزار مي شود، انتخاباتي كه نتيجه آن از پيش تعيين شده است، خيانت به آرمان‌هاي ملت در انقلاب اسلامي و لذا فاقد مشروعيت، غيرقانوني و نتايج آن براي ملت پذيرفته نخواهد بود. ما نيز در چنين انتخاباتي شركت نخواهيم كرد. يقين داريم هر فرد يا مرجعي كه دل در گرو عزت و سربلندي اين كشور و ملت و آرمان‌هاي انقلاب و ميراث امام دارد حاضر به برگزاري چنين انتخاباتي نخواهد شد.»

در 15 بهمن، آقای خامنه‌ای در دیدار با مردم در مجموع ایرادات وارد شده را مهم ندانستند و با ضمن حمله به کسانی که تقاضای تعویق انتخابات را داشتند در مورد استعفا تعبیر «خلاف قانون» و «حرام شرعی» را به کار بردند:

«... کسی نمی‌تواند به علت مخالفت با يک روش يا يک پديده، وظايف قانونی خود را انجام ندهد و شانه خالی کردن از مسئوليت به شکل استعفا يا به هر شکل ديگر، خلاف قانون و هم حرام شرعی است. ...»

حال روح اله حسینیان، نماینده مجلس هشتم، از نمایندگی مجلس استعفا داده است. او آورده است:

«... اما امروز بيش از هر زماني احساس دلشكستگي و سرخوردگي مي‌كنم.
امروز خود را ناتوان‌تر از هميشه مي‌يابم. هر اقدامي آغاز كرديم با رقابت پيچيده پارلمان تاريست‌هاي حرفه‌اي نقش بر آب شد. جناح اصلاح‌طلب نزد رئيس عزيزتر و ارزشي‌تر شدند و هر روز ما مطرودتر و بي‌خاصيت‌تر.
....
در پايان از امت حزب‌الله و به خصوص مردم تهران كه به اينجانب رأي داده بودند عذرخواهي مي‌كنم. من قول داده بودم كه به شما خدمت كنم و حال خود را ناتوان از خدمت مي‌دانم. اميد است كه در دو سال آينده فردي انتخاب شود كه بتواند خدمتگزار شما ملت خدايي باشد.
...
بدينوسيله رسماً استعفاي خود را از نمايندگي مجلس شوراي اسلامي خدمت هيئت رئيسه محترم اعلام مي‌دارم.».


مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر